zaterdag 8 augustus 2009

Klaar!!

Eindelijk fietsen!! Hier het resultaat.


Ketting

Als laatste moet de ketting erop. Voor singlespeed / fixedgear tandwielen gebruik je een 1/8" ketting. Zorg ervoor dat de ketting niet te strak staat en vooral niet te slap; het wordt je rem dus zorg dat dit in orde is!!


Banden erop

Nu de banden erop zitten begint het eindelijk een echte fiets te worden! Deze banden zijn robuust en rijden 'nooit' lek en zijn bovendien goedkoop!

Velglint

Het gespaakte wiel moet nu voorzien worden van een velglint om zo de binnenband te beschermen tegen de spaken en oneffenheden in de velg. Let op dat het gaatje in het lint overeen komt met het gat in de velg voor het ventiel. Hierna kan de binnen- en buitenband erop en de wielen zijn gereed.


Tandwiel voor

Het tandwiel is vastgezet met grote bout moer verbinding. Het tandwiel voor heeft 42 tanden en het achter tandwiel achter 17. Dit is een prima verzet voor in de stad; veel stoppen en aanzetten. Wanneer je langere afstanden gaat rijden zou je bijvoorbeeld een kleiner achter tandwiel of een groter voor tandwiel kunnen gebruiken.


woensdag 5 augustus 2009

Stuurpen

Om het stuur in de oude stuurpen te krijgen, heeft de stuurpen het begeven. Gelukkig nu en niet tijdens het fietsen.........Dus een nieuwe stuurpen.


Spaken van een wiel info

Voor een goede introductie over het spaken van een wiel staan op You Tube een aantal films; How to build a bicycle wheel?


Achterwiel spaken

Het achterwiel spaken gaat wat lastiger. Om de velg in het midden van de fiets te krijgen wordt de velg ten opzichte van de naaf niet symmetrisch gespaakt. Dit komt doordat het tandwiel meer ruimte inneemt dan aan de andere kant van het wiel. Hierdoor zijn de spaken aan de kant waar het tandwiel zit korter, dan de spaken aan de andere kant. Dit noem je een paraplu gespaakt wiel. Na heel wat draaien en losdraaien van de spaken zijn eindelijk alle slagen eruit.